loading...

انجمن بلوچستان

دهلی‌نو که مدت‌ها با مخالفت پاکستان برای دسترسی زمینی به افغانستان مواجه بوده هم اکنون بندر چابهار را یک جایگزین مطمئن برای دسترسی فیزیکی به افغانستان می‌داند.به ادامه مطلب بروید دهلی‌نو که

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سوغات رشت چیست 3 2346 hoseinn
راهنمای استفاده از تشک بادی برای درمان دیسک کمر 1 800 hoseinn
لینک سازی داخلی و خارجی 1 811 shabgard
انواع سوختگی ها و چگونگی کمک به مصدوم 4 1839 nik952148
آشنایی و راهنمای خرید مواد افزودنی بتن 2 889 shahabiyan
هتل 5 ستاره پر آکوم دسرت پالم دبی 7 1947 nik952148
اشتغال صفر در سیستان و بلوچستان و رنج کارگران مهاجر بلوچ 4 1704 nik952148
مشاهده «شاه روباه» در سیستان و بلوچستان 6 2529 nik952148
انجام حرکت های کششی همراه با تردمیل 1 1012 armen88
خاش کجاست ؟ معرفی شهرستان خاش در نقشه 1 1062 armen88
هدف های بی نظیر سئو 1 1045 kian2137
گاو صندوق 1 1101 masoome
دانلود تلگرام طلایی برای کامپیوتر با لینک مستقیم 0 786 amir
نمایندگان استان حادثه تروریستی محور خاش – زاهدان را محکوم کردند 0 843 amir
دفن بهداشتی ۳ شتر مشکوک به بیماری هاری در خاش 0 834 amir
ایجاد توسعه و تحول در مبادلات اقتصادی با رسمی شدن بازارچه مرزی کوهک 0 840 amir
جزئیات شروع طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو 0 774 amir
شرایط استفاده مشمولان غایب از امتیاز ایثارگری والدین برای کسر خدمت 0 818 amir
برگزاری دوره بازآموزی طرح ملی امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر استان 0 848 amir
سرخط اخبار روز رسانه های کشور - دوشنبه 29 بهمن 97 0 805 amir

دهلی‌نو که مدت‌ها با مخالفت پاکستان برای دسترسی زمینی به افغانستان مواجه بوده هم اکنون بندر چابهار را یک جایگزین مطمئن برای دسترسی فیزیکی به افغانستان می‌داند.

به ادامه مطلب بروید

دهلی‌نو که مدت‌ها با مخالفت پاکستان برای دسترسی زمینی به افغانستان مواجه بوده هم اکنون بندر چابهار را یک جایگزین مطمئن برای دسترسی فیزیکی به افغانستان می‌داند.

به گزارش تفتان، چندی پیش دهلی‌نو از تصمیم خود برای مشارکت در طرح توسعه «بندر چابهار» در جنوب شرق ایران خبر داد.

این ایده بیش از یک دهه گذشته، برای اولین در جریان سفر «محمد خاتمی» رئیس‌جمهور وقت ایران به دهلی‌نو برای شرکت در جشن‌های «روز جمهوری هند» در ژانویه ۲۰۰۳ مطرح شد اما وقفه طولانی که در اجرای این پروژه مهم به وجود آمد، حاکی از این حقیقت است که دولت «ائتلاف متحد ترقی‌خواه» هند نتوانست عزم خود را برای اجرای پروژه‌های مهم در حوزه امنیت ملی این کشور جزم کند.

اگر وزارت دارایی در دوران حکومت ائتلاف ترقی‌خواه نتوانست در پروژه‌های استراتژیک داخل و خارج مرزها سرمایه‌گذاری کند، اما دولت «نارندا مودی» مشتاق است تا با رفع اختلافات درون سازمانی، در این زمینه به پیش برود.

در شرایطی که «آرون جیتلی» مسئولیت همزمان وزارتخانه‌های دارایی و دفاع را بر عهده دارد، متقاعد کردن مأموران دولتی وزارت دارایی بسیار ساده‌تر شده است.

اندیشکده «کارنگی» در گزارشی آورده است: دهلی‌نو به خوبی می‌داند که بندر چابهار ابزاری برای افزایش قدرت ژئوپلتیک آنان در برابر پاکستان و همچنین تحقق منافع مشترکشان در ایجاد مسیرهای جایگزین در افغانستان و آسیای مرکزی به سمت اقیانوس هند می‌باشد.

دولت «اتحاد دموکراتیک ملی» متعهد شده حدود ۸۵ میلیون دلار برای احداث ۲ لنگرگاه در چابهار و ایجاد یک پایانه کانتینر اختصاص دهد.

طرح بندر چابهار در شرایطی مطرح می‌شود که پاکستان قصد دارد با کمک‌های مالی قابل توجه چین، طرح «بندر گوادر» را در ساحل «مکران» اجرا کند.

از نظر تهران، پروژه گوادر موقعیت ایران را به عنوان دروازه آسیای مرکزی تضعیف می‌کند و لذا این کشور تصمیم به توسعه بندر چابهار گرفت؛ بندری که فاصله چندانی با گوادر ندارد.

دهلی که مدت‌ها با مخالفت پاکستان برای دسترسی زمینی به افغانستان مواجه بوده بندر چابهار را یک جایگزین مطمئن برای دسترسی فیزیکی به افغانستان می‌داند.

در همین حال، کشور محصور افغانستان که تنها راهش به دریا از طریق پاکستان است، برای رهایی از وابستگی استراتژیک خود به اسلام‌آباد، از این پروژه استقبال کرده است.

حتی آمریکا که مصمم به منزوی کردن ایران است نیز تصمیم گرفته تا از تلاش‌های دهلی، کابل و تهران برای توسعه کریدورهای حمل و نقلی که موجب بهبود ارتباط جامعه بین‌الملل با افغانستان می‌شود حمایت کند.

پروژه چابهار تنها طی یک دهه اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است، طرح آمریکا برای کاهش حضور نظامی‌اش در افغانستان باعث افزایش آسیب‌پذیری استراتژیک این کشور می‌شود.

این در حالی است که روابط هند و پاکستان نیز وارد مرحله پرتنشی شده و امید زیادی برای عادی سازی روابط تجاری بین این ۲ کشور به نظر نمی‌آید. بنابراین احتمال کمی وجود دارد که اسلام‌آباد با طرح یکپارچگی اقتصادی ۳ جانبه با هند و افغانستان موافقت کند.

حال، تهران و دهلی نو باید با دولت جدید کابل وارد مذاکره شوند و موضوع توافقنامه‌های ترانزیتی و تجاری ۳ جانبه را مورد بررسی قرار دهند؛ موضوعی که می‌تواند منافع استراتژیک و اقتصادی بندر چابهار را هر چه زودتر مشخص کند.

مديريت بازدید : 913 جمعه 07 آذر 1393 زمان : 12:25 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
google-site-verification=uc3-PMy3G-cbPEMKMFbbynUv2-o5co1TCKUsTPBXYqg