loading...

انجمن بلوچستان

رشته کوه بیرک از شرق دشت پی گل شروع (غرب رشته کوه واقع در ایرندگان) و تا جنوب غربی شهرستان مهرستان ادامه دارد، طول تقریبی آنحدود از ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن 10...

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سوغات رشت چیست 3 2732 hoseinn
راهنمای استفاده از تشک بادی برای درمان دیسک کمر 1 957 hoseinn
لینک سازی داخلی و خارجی 1 969 shabgard
انواع سوختگی ها و چگونگی کمک به مصدوم 4 2088 nik952148
آشنایی و راهنمای خرید مواد افزودنی بتن 2 1064 shahabiyan
هتل 5 ستاره پر آکوم دسرت پالم دبی 7 2331 nik952148
اشتغال صفر در سیستان و بلوچستان و رنج کارگران مهاجر بلوچ 4 1943 nik952148
مشاهده «شاه روباه» در سیستان و بلوچستان 6 3091 nik952148
انجام حرکت های کششی همراه با تردمیل 1 1164 armen88
خاش کجاست ؟ معرفی شهرستان خاش در نقشه 1 1222 armen88
هدف های بی نظیر سئو 1 1198 kian2137
گاو صندوق 1 1267 masoome
دانلود تلگرام طلایی برای کامپیوتر با لینک مستقیم 0 912 amir
نمایندگان استان حادثه تروریستی محور خاش – زاهدان را محکوم کردند 0 968 amir
دفن بهداشتی ۳ شتر مشکوک به بیماری هاری در خاش 0 950 amir
ایجاد توسعه و تحول در مبادلات اقتصادی با رسمی شدن بازارچه مرزی کوهک 0 977 amir
جزئیات شروع طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو 0 891 amir
شرایط استفاده مشمولان غایب از امتیاز ایثارگری والدین برای کسر خدمت 0 935 amir
برگزاری دوره بازآموزی طرح ملی امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر استان 0 964 amir
سرخط اخبار روز رسانه های کشور - دوشنبه 29 بهمن 97 0 923 amir

رشته کوه بیرک از شرق دشت پی گل شروع (غرب رشته کوه واقع در ایرندگان) و تا جنوب غربی شهرستان مهرستان ادامه دارد، طول تقریبی آنحدود از ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۱۰ کیلومتر می‌باشد. طول جنوبی و غربی و شمال غرب آن در بخش ایرندگان شهرستان خاش واقع است که روستاهای گواتامک، سپتوک، منطقه سر کور و روستاهای دهستان کهنو و پستاک و چگرد در جنوب آن و اسپه و زیرکدان و ... در غرب آن و پالیزان (روستای تاریخی و باستانی در دل کوه با میوه‌های سردسیری فراوان) و گوالشتان، بگ، رسول آباد و ... در شمال آن واقع شده‌اند...

hf (9)

به ادامه مطلب بروید


جغرافیا:

رشته کوه بیرک از شرق دشت پی گل شروع (غرب رشته کوه واقع در ایرندگان) و تا جنوب غربی شهرستان مهرستان ادامه دارد، طول تقریبی آنحدود از ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۱۰ کیلومتر می‌باشد. طول جنوبی و غربی و شمال غرب آن در بخش ایرندگان شهرستان خاش واقع است که روستاهای گواتامک، سپتوک، منطقه سر کور و روستاهای دهستان کهنو و پستاک و چگرد در جنوب آن و اسپه و زیرکدان و ... در غرب آن و پالیزان (روستای تاریخی و باستانی در دل کوه با میوه‌های سردسیری فراوان) و گوالشتان، بگ، رسول آباد و ... در شمال آن واقع شده‌اند. بلند ترین ارتفاع این کوه در منطقه سپتوک ایرندگان قرار دارد. البته بیشتر خوانندگان، نویسندگان و مسئولین محترم این رشته کوه را بنام زابلی می‌شناسند در صورتی که دو سوم آن در ایرندگان می‌باشد و مالکیت اصلی و حقیقی آن متعلق به ایرندگان می‌باشد که تنها دلیل آن وجود دکل مخاراتی و صداوسیماست که در شرقی ترین ظلع این رشته کوه یعنی در زابلی واقع است و جاده دسترسی به این دکلها از طریق زابلی می‌باشد.

منطقه حفاظت شده:

Screenshot_۲۰۱۵-۱۲-۲۶-۰۲-۵۹-۰۵_۲۰۱۵۱۲۲۶۰۳۲۸۳۷۰۱۴

منطقه حفاظت شده 'کوه بیرک با گستره بیش از ۷۰ هزار هکتار واقع در ایرندگان و مهرستان است که محدودهٔ کوه بیرک ایرندگان مهمترین زیستگاه پلنگ در بلوچستان ایران است


پلنگ ایرانی در معرض انقراض/ قاتلانی که از حمایت مردمی برخوردارند

این گونه یکی از بزرگترین نژادهای پلنگ در دنیا را نیز تشکیل می‌دهد. وزن یک پلنگ از این گونه بالغ به ۹۰ کیلوگرم و طول بدنش به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و رنگ‌های سفید، زرد، زرد قرمز یا زرد خاکستری در خالهای این حیوان وجود دارد. این نوع پلنگ ایرانی زندگی در نقاط جنگلی و کوهستانی، ارتفاعات بالای سه هزار و ۵۰۰ متر، نواحی پردرخت و صخره‌ای و نزدیک رودخانه را ترجیح می‌دهد. خوراک اصلی این جانور گوسفند،بز وحشی و گاهی خوک وحشی است و در صورت کمیاب بودن شکار، از پرندگان، چرندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می‌کند.

غارها و چشمه‌های کوه بیرک ایرندگان

روستاهای دامنه کوه بیرگ در ناحیه ایرندگان بسیار زیبا و دیدنی وگردشگری می‌باشند، مکانهای باستانی و غارهای طویل و سنگ نوشته‌های تاریخی زیبایی دارد از جمله غار گواتامک که هنوز کسی از انتهای آن خبر ندارد و دارای انشعابات متعددی می‌باشد،

داخل این غار چشمه‌های زیادی هم وجود دارد. این غار در منطقه عشایری روستای گواتامک واقع است. غار پستاک، غار درگ سولا که در شمال غرب و در نزدیکی روستای زیبای پالیزان واقع است، طوری که مردم منطقه بیان می‌کنند انتهای غار پستاک و درگ سولا مشخص نیست و بیان دارند که این دو غار به هم متصلند (غار شمالی و غارجنوبی). چشمه معروفی در غار درگ سولا وجود دارد که در فصلی از سال فوران شدیدی دارد و آب با سرعت و فشار بالایی به بیرون پرتاب می‌شود.

زیست بوم کوه بیرک


بیشترین دارو های گیاهی بلوچستان از کوهپایه‌ها و اطراف آن برداشت می‌شود طبق گزارش‌ها محلی نیز حیوانات وحشی زیادی مثل گوراز پلنگ ایرانی، خرس (مم)، خرگوش، بز کوهی و پرندگان متعددی در آن حوزه وجود دارد.

با توجه به آب و هوای مطبوع آن و انواع گیاهان و درختچه‌های خوشبو، عسل آن شهرت دارد و همچنین بهترین دامهای محلی را دارا می‌باشد که گوشت دامی آن شبیه بز کوهی نرم و لطیف است. این منطقه دارای آبهای معدنی فراوانی است که برای طب سنتی از آن استفاده می‌گردد.

از گردشگران، کوهنوردان و غار پیمایان دعوت می‌شود از این منطقه دیدن فرمایند و نیز از مسئو لین محترم هم در خواست می‌شود دربحث گردشگری، ساخت کمپ کوهنوردی، معادن، دامداری، داروهای گیاهی، کشاورزی و ساماندهی عشایر منطقه همتی بیش از گذشته داشته باشند.


منبع : ایرندگان بزرگ - منصور روحی

ارتفاع بلندترین قلل و محل غار های معروف رشته کوه بیرک برگرفته از سایت حفاظت محیط زیست کشور

 ارتفاعات:

۱ -۲۷۴۰ متر – قله مکی  روستای سپتک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۲- ۲۶۲۵ متر – شهرستان سیب و سوران

۳- ۲۵۵۰ متر – نزدیکی روستای گواتامک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۴- ۲۵۳۷ متر – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۵- ۲۵۲۰ متر – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۶- ۲۴۹۹ متر – محل دکل صدا و سیما – شهرستان مهرستان

غار ها:

۱- غار گواتامک – روستای گواتامک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۲- غار صداکی – روستای پستاک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

منبع:ویکی پدیا

مديريت بازدید : 1922 شنبه 17 آبان 1393 زمان : 15:37 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
google-site-verification=uc3-PMy3G-cbPEMKMFbbynUv2-o5co1TCKUsTPBXYqg