موارد زیر 31 روش رایگان هستند که با استفاده از آنها هم اکنون می توانید برای کسب و کار آنلاین خود به بازاریابی بپردازید :
1. حساب کنسول جستجوی گوگل خود را تنظیم و تایید هویت کنید. در اینجا می توانید روی عملکرد وبسایت خود نظارت داشته باشید، مشکلات را شناسایی کنید، محتوا را برای ثبت توسط ربات خزنده (crawl) گوگل ارسال کنید، محتوایی که نمی خواهید فهرست (Index) شود را حذف کنید، پرسمان هایی (query) که بازدیدکنندگان را به سایت شما آورده را مشاهده کنید، روی بک لینک ها نظارت کنید ... آنچه خوبان همه دارند، در اینجا جمع شده است!
2. یک حساب برای ابزارهای مدیریت وب بینگ (Bing Webmaster Tools) بسازید و مراحل تایید آن را انجام دهید، چرا که همه چیز منحصر به گوگل نیست.
3. نقشه سایت خود با فرمت XML را ایجاد یا به هنگام سازی کنید و آن را در بخش های مربوطه کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهای مدیریت وب بینگ بارگذاری کنید.
4. برای ثبت در فهرست کسب و کارهای گوگل (Google My Business) درخواست بدهید یا اطلاعات خود را بررسی یا به روز کنید. این کار بسیار اهمیت دارد، رایگان است و باعث می شود در نتایج جستجوهای محلی برای پرسمان های خاص محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید ظاهر شوید.
5. حتی اگر از قبل نرم افزارهای پیگیری (Tracking) روی سایت خود دارید، Google Analytics را نصب کنید. این برنامه دنیایی از اطلاعات و تجزیه و تحلیل را پیش روی شما قرار می دهد که می توانید از آنها بهره برداری کنید، مخصوصا اگر رفتارهای بازدیدکنندگان در وبسایت را تحت نظر بگیرید و ببینید به چه محتوایی علاقمند هستند.
6. یک آگهی خبری ارسال کنید. این ابزار هنوز هم گاهی تاثیرگذار است. تعدادی از بهترین منابع خدمات رایگان برای آگهی های خبری که می توانید مورد استفاده قرار دهید عبارتند از:
24-7PressRelease.com
PRLog.org
IdeaMarketers.com
7. آگهی خبری را به هر خروجی رسانه ای تخصصی که احتمال می دهید به کار شما علاقمند باشد ارسال کنید.
8. یک سایت رسانه اجتماعی یا انجمن (forum) تخصصی پیدا کنید و در آن شروع به فعالیت کنید. به کاربران کمک کنید و اطلاعات مرتبط و مفید ارائه کنید، در اینصورت تبلیغات دهان به دهان (word of mouth advertising ) از همین تعاملات رشد خواهند کرد.
به چند مثال در همین زمینه توجه کنید:
کسب و کارهای شاغل در حوزه سفر و مهمانداری – انجمن های Tripadvisor.com
عکاسی ها - Photo.net یا RockTheShotForum.com
برنامه ریزی عروسی یا هدیه - Brides.com یا انجمن های Project Wedding
9. اگر انجمنی پیدا نکردید، خودتان یک انجمن جدید راه بیندازید.
10. ایجاد فصل مشترکی با کسب و کارهای محلی یا سایر شرکت ها در حوزه فعالیت شما می تواند به شما در جذب مخاطبان جدید کمک کند.
11. نزدیک شدن به یک فرد تاثیرگذار در رسانه های اجتماعی را نیز می توانید امتحان کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر برای ترویج، کالا یا خدمات مبادله می کنید، محتوا باید به عنوان \\\"محتوای متعلق به حامی مالی (اسپانسر)\\\" ارائه شود.
12. در وبلاگ ها و وبسایت های مرتبط با حوزه کاری خود نظر بگذارید. اطلاعات اصیل، فکرشده و معقول ارائه دهید و درج نشانی اینترنتی خود را فراموش نکنید.
این احتمال وجود دارد که بخش نظرات تگ nofollow داشته باشد، لذا از نظر سئو لینک شما ارزشی نخواهد داشت، اما می توانید کمی ترافیک و مقداری اعتبار به عنوان یک مرجع موثق به دست بیاورید. آنطور که یکی از متخصصان سئو در همین زمینه می گوید: \\\"این اسپم کردن بخش نظرات وبلاگ نیست، بلکه مشارکت در یک گفتگوی مرتبط به موضوع وبسایت شما است.\\\"
13. یک مقاله آموزشی در حوزه خاص فعالیت خود بنویسید و با انبوهی از تصاویر زیبا آن را به شکل مرتبی قالب بندی کنید. گوگل عاشق توضیحاتی است که خوانایی آسانی دارند.
14. با یک مقاله به پرسشی که در حوزه تخصصی شما مطرح است پاسخ بدهید. جعبه های پاسخ (Answer boxes )، روز به روز در نتایج جستجو بیشتر نشان داده می شوند و محتوای آنها از موثق ترین منبع دریافت می شود. در این بخش یک راهنما برای جعبه های پاسخ منتشر کرده ایم که می تواند به تبدیل شدن شما به آن منبع موثق کمک کند.
15. برای همه صفحات، از تگ های عنوان منحصر به فرد استفاده کنید. این کار هنوز هم از دید کاربر و سئو سایت حائز اهمیت است.
16. برای همه صفحات از توضیحات متای منحصر به فرد استفاده کنید. این کار هم اهمیت دارد. اطمینان یابید که خواندن آن متن تا جای ممکن برای انسان ها جذاب باشد.
17. یک وبلاگ راه بیندازید. اگر بخواهید اصول وبلاگ نویسی را با استفاده از خدمات رایگان بلاگر یا وردپرس فرا بگیرید، کار اشتباهی انجام نداده اید. حتی می توانید برای بهبود مضاعف بهینه سازی سایت، استفاده از مدیوم را امتحان کنید.
18. اطمینان حاصل کنید که تنظیمات فهرست های محلی بینگ و یاهوی شما به روز هستند.
19. از حساب خود در ابزارهای مدیریت وب بینگ برای بررسی لینک های ورودی خود استفاده کنید. چطور به نظر می رسند؟ آیا همه سایت ها مرتبط و مربوط به موضوع هستند؟
اگر پاسخ به این سوال منفی بود، فعالیت های لینک سازی خود را دوباره مورد ارزیابی قرار دهید و با هر یک از سایت های غیر مرتبطی که می توانید تماس بگیرید و از آنها بخواهید لینک شما را حذف کنند. داشتن یک نمایه مرتب و مرتبط از لینک های ورودی ضروری است؛ تا زمانی که امکانی تعبیه شود که بتوانیم از گوگل یا بینگ بخواهیم لینک های غیرمرتبط را نادیده بگیرند، حذف آنها یک ضرورت خواهد بود.
20. یک اسلاید شو از محصولات خود بسازید یا یک ویدیوی آموزشی ضبط کنید و آن را در یوتیوب آپلود کنید. بهینه سازی عنوان و توضیح را برای یوتیوب از یاد نبرید. پس از آپلود، یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد کنید و آن ویدیو را از یوتیوب در آن صفحه ضمیمه کنید. در صورت امکان متن گفته های ویدیو را نیز قرار دهید.
21. از یک ابزار کلیدواژه رایگان برای تحقیق و بررسی بهینه بودن وبسایت خود استفاده کنید. موارد رایگان متعددی در فهرست ابزارهای سئو ی رایگان پیشنهادی متخصصین ما وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید.
22. یک صفحه در فیسبوک ایجاد کنید و تلاش کنید با افرادی که به محصول یا خدمات شما علاقمند هستند تعامل برقرار کنید. به دلیل تغییراتی در الگوریتم فید خبری فیسبوک، اگر برای گسترش کسب و کار خود هزینه پرداخت نکنید استفاده از همه امکانات آن نسبت به گذشته برای شما دشوارتر خواهد بود، با این وجود هنوز هم انجام این کار ارزش دارد.
23. استفاده از توییتر را شروع کنید و یا بهتر از قبل از آن بهره برداری کنید. توییتر مکان بسیار خوبی برای شبکه سازی با افراد هم فکر است. در حال حاضر، فید توییتر شما در نتایج جستجو برای برند در گوگل نمایش داده می شود.
24. پینترست هنوز هم پرطرفدار است. اگر محتوایی دارید که از نظر بصری محرک است و با ویژگیهای جمعیتی مخاطبان شما مرتبط است، هم اکنون می توانید موفقیت عظیمی در پینترست به دست بیاورید. اطمینان یابید که از شیوه های پذیرفته شده و قابل قبولی در جهت بهینه سازی پینترست برای جستجو استفاده می کنید.
25. در توییتر یک فهرست بسازید و پروفایل آن دسته از متخصصان حوزه کاری خود که می شناسید و به آنها اعتماد دارید را دنبال (follow) کنید. از این به عنوان فیدخوان (feed reader) مدرن خود استفاده کنید. یکی از افراد حرفه ای در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در این باره می گوید: \\\"مدتی است که از فیدخوان های RSS استفاده نمی کنم. من محتوایی را ترجیح می دهم که توسط همکاران متخصصم ارزیابی شده و ارزش توییت کردن را داشته باشد.\\\"
26. یک روش جدید برای نوشتن تبلیغات برای یک گروه یا کمپین تبلیغات پرداخت به ازای کلیک که با دشواری مواجه شده است را امتحان کنید.
27. Google In-Page Analytics خود را بررسی کرده و به تعامل کاربران با صفحات دقت کنید، مثلا مقصد کلیک های آنها چه صفحاتی است، به چه چیزهایی توجهی نمی کنند و ... . بر اساس همین اطلاعات تغییرات متناسب را اعمال کنید.
28. اطمینان یابید که کسب و کار شما در نقشه های گوگل نمایش داده می شود. برای ویترین (storefront)، موقعیت و مکان های همجوار و مفید مورد علاقه خود توضیحاتی اضافه کنید. سطح دسترسی این نقشه را عمومی تعیین کنید و آن را در وبسایت خود قرار دهید. در صورت امکان برای هر مکان مورد علاقه، لینک محتوای مرتبط سایت خودتان را قرار دهید.
29. با افزودن اسکیما مارک آپ (Schema markup) به HTML صفحات خود می توانید نتایج جستجوی خود را جذاب تر کنید. این کار نتایج جستجوی شما را به بریده های رسانه ای غنی (rich media snippets) تبدیل می کند که عملا به این معنی است که می توانید رتبه بندی هایی که با تعداد ستاره مشخص می شود، رتبه دهی های مشتریان، تصاویر و گوشه های دیگری از اطلاعات مفید را به نتایج جستجو اضافه کنید.
30. ارسال سایت خود به Google News را امتحان کنید. در اینجا می توانید بفهمید که آیا سایت شما واجد شرایط لازم هست یا خیر. به یاد داشته باشید که باید مالکیت سایت خود را به تایید رسانده باشید و اطمینان پیدا کنید که از تگ های متا به درستی استفاده می کنید.
31. اطمینان یابید که وبسایت شما برای ابزارهای همراه، واکنش گرا است و سرعت مناسبی دارد، چرا که هر دو این موارد در رتبه بندی موثر هستند. می توانید این دو عامل بسیار مهم را از طریق ابزار تست موبایل و سرعت گوگل بررسی کنید.